צבעים  וצורות בטארוט

                                                                  משמעותם הסמלית של צבעים  וצורות בטארוט

קלפי הטארוט עשירים בפרטים שונים המהוים חלק אינטגראלי מחיי היום יום שלנו ומעולם אסוציאטיבי עשיר שניזון מרשמים חזותיים, חוויות ילדות,
זכרונות וחוויות שהוטבעו בתודעה, המהוים מאגר מגוון וססגוני של חפצי חול וקודש ודמויות שונות.
במאמר זה נדון בשניים מן הסמלים הדומיננטיים המשמעותיים בקלפים. כיון שלרוב אין הם מוגדרים כתבנית ספציפית (כמו חפצים, דמויות או בעלי-חיים)
יש פעמים נטייה להתעלם מהם.
כאלה הם הצבעים והצורות המופיעים בטארוט. הצורות והסימנים הגרפיים שואבים השראתם מן הגיאומטריה שמבוססת על עקרון ההכרה בסדר
וההרמוניה הקוסמיים הקיימים בעולם ובטבע ומשתקפים בעולם הגשמי.
הצבעים – הם ביטויים להלכי רוח, עוצמה רגשית, רמות של תודעה וטבע ייצרי ויצירתי. הצבעים משפיעים על הלכי רוח ומצב רגשי.
על עובדה זו מבוסס הרעיון של התרפיה בצבעים.
על כוחו של צבע להשפיע על המערכת האנרגטית שלנו באמצעות הויברציות המשפיעות על הווייתנו הגופניות והנפשיות כאחד (על כך נפרט יותר
במאמרים הבאים).

הצבעים בטארוט
צבע הוא אורך גל. כשזה פוגע בעינינו הוא מפעיל קולטנים במוחנו המגיבים בצורה מסוימת המתורגמת לרגש וזה מתורגם לחוויה ולפעמים גם לפעולה.
השפעתם של הצבעים עלינו היא מיידית ותגובתנו על השפעתם היא ישירה ועוקפת שיפוט או בקרה שכלית. ישירות זו היא סוד כוחו של הצבע על
הווייתנו על כל רבדיה.
הצבע בדומה לצליל ולמילה הוא אמצעי תקשורת שלעתים איננו מודעים לו. הוא משפיע על  תחושות ומצב רוח כיוון שהגוף האנרגטי שלנו נענה לתדר
האנרגטי של הצבע ומגיב בהתאם.
הצייר משתמש בצבע באופן מודע כדי לבטא הלך רוח וליצור אוירה, שישפיעו על הצופה ויביאו להזדהות לחוויה שקודמים לביטויה המילולי.
יונג טען שהתת-מודע הקולקטיבי מורכב ממבנים מנטאליים מולדים-ארכיטיפים, אבני היסוד של תרבות והציוויליזציה בכלל.
הצבע מבחינתו הוא אחד ממבנים ארכיטיפים אלה והוא הבסיס והמקור לאומנות האוניברסאלית, כקודים הקיימים בה מראשית האנושית.
לעתים תרבויות שונות מעניקות לאותו הצבע משמעויות שונות, וזה מלמדנו כי הצבע, כמו כל תבנית ארכיטיפים, הוא תלויית זמן ומקום.
התרבות בה מתממש הארכיטיפ (שהוא בגדר תבנית יסוד) מעניקה לו משמעות התואמת את עולם המושגים, התקופה והמרחב התרבותי, אך בו בזמן גם
משפיעה ומעצבת את "המלוי".
הבנת הקוד הסמלי של שפת הצבעים מעניק לנו מפתח להבנת המשמעות הסמלית של הקלף בנוסף לכל יתר מרכיביו (למשל מגפיים צהובות, אדומות,
או נעליים כחולות).
הצבעים הם שפה המעניקה לפריט בקלף (גלימה, נעליים, בגד, בעל-חיים) את המשמעות המיוחדת הספציפית החורגת מהמשמעות הפונקציונאלית שלו
(כסא, מטה, זר פרחים) המוכרת לנו מחיי היום יום.
צבע הא קצב, ויברציה, מסמל הרמוניה או דיסהרמוניה, המעוררים תהודה מקבילה בנפש. קנדינסקי (על הרוחני באומנות, הוצ'... 19) סווג את הצבעים
בהתאם לניגודים שהם יוצרים בתודעתנו ותפיסתנו. הוא טען שצירופיהם וכוחם הסוגסטיבי עשוי לקרב אותנו לעולמות על-חושיים, ולהביא להכרתם
בדרך אינטואיטיבית. בכך מעניק קנדינסקי לצבע היבט מיסטי, רוחני.
באומנות ובכתובים קיימים אזכורים על מערכות צבעים שהם בעלי משמעות ספציפית, כמו קדושה, מלכות, רוחניות (כחול, אדום, ארגמן, צהוב, לבן)
בצבעים אלה צוירו דמויות של אנשי דת מריה אם המשיח, קיסרים וכד'.
קלפי הטארוט קיבלו את עיצובם הסופי מאוחר יחסית, ולכן הושפעו מתיאוריות הצבע של ימי הביניים, שהיו בין היתר גם מוסכמות תיאולוגיות.
מפתחות נוספים לפירוש סמליות הצבע היו מפתח אנושי (לבן – טוהר, אדום – אגרסיביות, כחול – רוחניות), אסטרולוגי (כל כוכב קיבל צבע ספציפי),
ו- 4 היסודות (אש – אדום מים – כחול, אויר – לבן, אדמה – צהוב או חום).

צורות גרפיות בטארוט
רבים מן הסמלים בטארוט מורכבים מצורות גרפיות והנדסיות כגון: פירמידה, סמל האינסוף, עיגול, מגן דוד, מרובע, משולש, ואפילו הצלב הקלטי
(צלב מוקף בעיגול), פנטגרם כוכב 8 הצלעות ועוד.
אי לכך מפתיע הוא שרק חלק מן הצורות האלה מופיעות במפורש ובגלוי על גבי הקלף, חלק לא מבוטל מהם מובלע בתוך התמונה דרך סידור ועיצוב
הפרטים. רק עין מיומנת והתבוננות חדה תגלה את הצורה הגרפית המובלעת בקלף – שהיא בעלת משמעות ספציפית המדגישה את המסר של הקלף.
הפרטים עצמם יוצרים את הצורה הגרפית הספציפית המובלעת במדרש התמונה של הקלף. דוגמאות בולטות לכך קלף הכוהנת (2 עמודים ואפיריון),
הקיסר (כסא מרובע), הגלגל (עיגול), השטן (קוביה-רבועי), 3 מטבעות (משולש), 2 מטבעות (אינסוף) ועוד אחרים. התבנית הגרפית חבויה כמעט
בכל הקלפים. לרוב היא מתקשרת עם המשמעות הסמלית שנושא עמו מספר הקלף (3 – משולש, 4 – מרובע, 5 – מחומש וכד'). הצרוף של מספר
ומשמעות גרפית של הצורה מבהיר ומעמיק את הסמל המטאפורי.
הנטייה אל צורות פשוטות מבטא את הצורך שלנו בפשטות, הרמוניה ואיזון. צורות מסובכות ומורכבות יותר (כמבוכים למשל) פונות אל הדחף
להרפתקאה ולגילוי סודות נסתרים,  ולעתים גם ביטוי של מבוכה או/ו בלבול.
סמלים גרפים אחדים כמו הצלב, סמל האינסוף מנסים לתת ביטוי באופן צורני למהויות קוסמיות. הצלב מסמל בין היתר את החיבור בין הגשמי לרוחני,
הריבוע מבטא מוצקות ויציבות, והעיגול את המחזוריות והשלמות, סמל האינסוף את התנועה וההשתנות הנצחיים המבטאים חיים (על כל מורכבותם),
כוכב, מגן דוד, פנטגרם וצלב הם ניסיון של התודעה האנושית לבטא רעיון בעל משמעות של חוק קוסמי באופן מופשט ביותר האפשרי.
רבים מן הסמלים והצורות הגרפיות מצאו מקומם בתורת האלכימיה, שעצם מהותה היתה עשיית שימוש אלכימי בעולם החומר כדי להגיע לגילוי סודות
החיים והמהות הרוחנית העליונה של הנפש. שימוש זה טען אותם במשמעות נוספת שהתייחסה להתפתחות הנשמה ויחסה עם העולם הפיזי, הגשמי 
והרוחני. הם בטאו חוקים גיאומטריים של סדר, הרמוניה, על פיהם מתנהל הקוסמוס ונמצאים כפוטנציאל במחשבה ובנפש, יעד שיש לחתור אליו.
תובנות אלה מסמלות את העצמי שהוא הארכיטיפ של הארגון והסדר.
ולסכום נזכיר את סגנון הקו השליט בעיצוב הפרטים. קו חד או שבור – מבטא אנרגיה אקטיבית (זכרית), אנרגית יאנג, הוצאה לפועל, יזמה, פעילות
ולעומתו קו מעוגל – ביטוי של אנרגיית היין (נקבית) מגנטיות, הכלה, טיפוח, אסרטיביות, מופנמות. קלפים כאלה הם קלף הקיסרית, הכוכב, העולם,
הגלגל ואחרים. אופנים לעיצוב זה הם קלפי הגביעים (יסוד המים) ובמידה פחותה קלפי המטבעות (יסוד האדמה).
בין הקלפים בעלי קוים חדים וצורות זוויתיות הם קלפי קיסר, צדק, שטן.
יש אחרים ששני ה"קוים" האלה משמשים בהם בו-זמנית – כזה הוא קלף יום הדין, הכהנת, הכוח ואחרים.
את קלפי החרבות והמטות מאפיינים קוים ישרים, דבר המלמד על פעילות אקטיבית אינטנסיבית בעל כיוון שעשוי להיות חיובי או שלילי, יוזם,
מקדם או פוגע ומשתק.
 
הצבע בקלפים כאמצעי לאיזון אנרגטי
צבעים, צ'אקרות ומה שביניהם.
לצבע על כל גווניו יש השפעה רבה על המערכת האנרגטית שלנו. לכל צבע תדר גל שונה. הויברציות שלהם משפיעות על הרווחה הגופנית הרגשית
 והמנטאלית שלנו. על-ידי עשיית שימוש נכון בצבע אנו יכולים לשנות את ההיבטים השליליים של הלך רוח, תחושה של תשישות פיזית, שחיקה
רגשית או דכדוך מנטאלי ולהעצים את ההיבט החיובי שלהם, להיות בריאים יותר, להשיג רמה גבוהה יותר של מודעות, להיטען באנרגיה מרפאה או
לחלופין לנטרל אנרגיה שמפירה את שווי המשקל והאיזון הרגשי המנטאלי הפיזי ואף הרוחני שלנו (כעס, קנאה, אובססיה, פחד, חרדות וכד').
בתחום הריפוי השימוש בצבעים מסייע באיזון התדרים של התאים שפעולתם משובשת לשוב לתפקוד הנכון במצב הטבעי ולהביא לתחושת רווחה.
העקרון של ריפוי בצבע בנוי על תגבור גוף ההילה בצבע החסר לה. אורכי הגל של כל צבע הם הקובעים את השפעתו הייחודית על גוף ההילה שלנו.
למשל הצבע האדום – שהוא בעל תדר מסוים – ממריץ, ולעומתו התדר המיוחד של הצבע הכחול מרגיע ומקרר.
אחד העקרונות החשובים של הצבע הוא שכל אחד יכול לעשות בו שימוש בלימוד מועט ובחינם וללא נזק. הצבע יכול להיות יעיל גם בתחומים כמו
מדיטציה, השקטת סערת נפש ואימוץ הלך רוח ספציפי שמבקש האדם לאמץ לעצמו באופן מודע לקראת אירוע או סיטואציה ספציפית
(למשל ראיון עבודה, טיפול בזולת, ניהול צוות וכד').
כל צבע מקרין תדר מסוים ועליו אנחנו מגיבים. שבעת צבעי הקשת רוטטים בשבעה תדרים שונים המתאימים ל- 7 מרכזי אנרגיה עיקריים בגופנו
 (יש עוד שלושה הנמצאים מחוץ לגוף עליהם נדבר בהמשך), מרכזים אלה הן הצ'אקרות. פירוש המילה צ'אקרה – גלגל, גלגל אנרגטי המפעיל את
האנרגיה באיזורים מסוימים בגוף. כל "גלגל" מניע את ה"גלגל" האחר, ואם גלגל אחד נתקע, אז הגלגל השני מושפע ממנו. לכל צ'אקרה משמעות פיזית,
נפשית, פסיכולוגית ורוחנית. גלגלי אנרגיה אלה הממוקמים בגופנו הם ערטילאיים, אך הם מקבילים לבלוטות שונות בגוף ולצבעים שונים ומשפיעים על
התפקוד האנרגטי הנכון של איברים שונים בגוף. לכל צ'אקרה צבע השולט בה, ושבעת צבעי הצ'אקרות תואמים לשבעת צבעי הספקטרום.
כל צ'אקרה היא מרכז אנרגיה המתפשטת בגוף ומשפיעה על ההילה. כאמור, לכל צ'אקרה היבט רוחני ורגשי משלה וקשורה להיבט של החיים.
התנהגותנו השקפותנו ועמדתנו מושפעים מכל צ'אקרה וצ'אקרה. כשהאנרגיה שעוברת בצ'אקרות חזקה ופעילה אנו חשים תחושת רווחה ושפע,
כשהאנרגיה חלשה אנו חווים פגיעות וחולי. אנרגיה של תדר הצבע מחזירה (או מערערת) את שווי המשקל באמצעות תנודותיו.

להלן פרוט 7 הצ'אקרות, צבען ואזורי הגוף אליהן מתייחסת כל אחת מהן:
צ'אקרת הבסיס – צבעה אדום, מקום אנרגית הקונדליני. נמצאת בבסיס עמוד השדרה, ואחראית על תחושת הקיום וההישרדות (הלחם או ברח).
צ'אקרת המין – צבעה כתום, נמצאת באיזור הבטן התחתונה, אחראית על בלוטת המין, אברי הרבייה והיצירתיות.
צ'אקרת מקלעת השמש – צבעה צהוב (מעל הטבור), מקור משכן האגו והרצון. מקושרת עם משקעים רגשיים ואחראית על הקיבה, הכבד, הלבלב,
הטחול ומערכת העצבים (חוסר איזון בין קבלה ונתינה).
צ'אקרת הלב – צבעה ירוק – מקום משכנו של כוח האהבה – קבלה ונתינה נטולי אגו, אהבה עצמית, ביטחון וחמלה, מקושרת לבלוטת הטימוס, מחזור הדם והמערכת החיסונית.
צ'אקרת הגרון – צבעה כחול, ממוקמת מעל החזה, מרכז הביטוי העצמי והתקשורת. אחראית לגרון ולבריאות בלוטת התריס, מיתרי הקול וחילוף חומרים.
צ'אקרת העין השלישית – צבעה סגול, מקום האינטואיציה והתפיסה העל-חושית ולתבונה, אחראית למערכת העצבים ולהיפותלמוס.
צ'אקרת הכתר – צבעה לבן, ממוקמת בקודקוד הראש, אחראית לבלוטת האצטרובל, מוח עליון, מקושרת לחשיבה גבוהה, עולמות עליונים ורוחניות ומחברים אותנו לעצמי ולאני הגבוה.
שלוש צא'קרות נוספות נמצאות מחוץ לגוף. נזכירן כאן בשל צבען שמופיע בקלפים שונים, דבר שהוא בעל משמעות.
צ'אקרת הכסף – מצויה מתחת לכפות הרגליים, מקושרת לשאיבת אנרגיה מן האדמה.
הצ'אקרה השחורה נמצאת מתחת לצ'אקרת הכסף ומקושרת לקרקוע, דוחפת אותנו קדימה ומסייעת בסילוק אנרגיה תקועה.
וצ'אקרת הזהב הנמצאת מעל לקודקוד האנרגיה שלה נעה מאיזור הראש למטה דרך הגרון, הלב, מקלעת השמש ואברי המין להאדרת הכסף והשחורה, שואבת אנרגיה מן האדמה,
מטהרת ושבה ועולה.
לצבעוניותם של הקלפים יש השפעה כמעט לא מודעת על המתבונן בהם. הדמויות "הסיפור" והחפצים הם בעלי הרושם הדומיננטיים.
הצבע של הקלף "צובע" וקובע את הלך הרוח שהקלף משדר – עוצמה, מופנמות, אור, פריחה, שגשוג, יצריות, טוהר וכד', וזאת, כאמור, באופן סמוי וכמעט לא מודע.
הבנה זו יכולה לסייע בידנו לעשות בצבע המופיע בקלף (בנוסף ל"סיפור" שלו) שימוש מושכל ומודע כדי להשפיע על התדר האנרגטי של ההילה שלנו ולהסתייע בצבעי
הקלפים לאיזון אנרגטי של הווייתנו הפיזית, הרגשית, המנטאלית והרוחנית.
אם נהיה קשובים לתחושת הגוף שלנו (לחץ, בריאות, אי שקט בקיבה, כיווץ שרירים, קשיי נשימה וכד') ובמקביל נהיה מודעים לרגש שעורר בנו תחושות אלה נוכל
לעשות שימוש בקלף בעל צבע שעשוי לאזן את "החוסר" שהגוף חווה, שכן צ'אקרה שאינה מאוזנת מבחינה אנרגטית (יש בה עודף או חוסר אנרגיה) משפיעה על תפקוד תקין
של האיברים הפנימיים עליהם היא אחראית – התבוננות בצבע "המאזן" באופן ממשי או בדמיון יכול לעזור באיזון הנדרש לגוף ולנפש.
 
האדום
האדום מסמל אהבה והגנה אך קשור גם לאלימות ואגרסיה. הוא קשור לאינסטינקטים הבסיסיים שלנו רביה, שליטה, מתקשר לכוכב מאדים, ליסוד האש. זהו צבעה של צ'אקרת השורש (הבסיס), הצ'אקרה הראשונה שבבסיס עמוד השדרה, מרכז האנרגיה. הוא מסמל להט, תשוקה, יצריות, אהבה וחיוניות. זהו צבע החיים, הדם והאש, משום כך עשוי לסמל רגשות מנוגדים תשוקה וחיים או כעס, דם ואש.
דמויות בטארוט המסמלות שררה, מלכות, סמכות ועוצמה (חומריות או רוחניות) עטויות בגלימות בצבע אדום או אדום-סגול, מה שמסמל את העוצמה, הארציות, כשרון המעשה וההוצאה לפועל של מי שהופקדו בידו סמכות ושררה. צבע זה מזוהה עם גבריות, אקטיביות, סכנה והתרגשות. האדום הוא צבע מעורר ומשום כך הוא ממריץ, מעורר שמחה, תחושה של בטחון עצמי והתלהבות.
חסרון של צבע זה בהילה מביא לתחושת חוסר ביטחון, רגשות חולשה ופחד נטישה, נטייה להרס עצמי והסתמכות על מערכות אמונה חיצוניות. עודף מן הצבע מביא לנטייה לשתלטנות, תוקפנות ואנוכיות. הצבע האדום הוא אחד הצבעים הבולטים בקלפי הארקנה הבכירה (הקיסר, הכהן, צדק והקוסם). בכל מקום בו מופיע האדום גם בקלפים הקשים (8 גביעים, 3 חרבות) הוא מסמל את הסיכוי והאפשרות של "מתוך דמייך חיי" של כוח הריפוי, הצמיחה והחיים הטמון בפצע ובכאב. השילוב בין הצבע והצורה מעצים את המסר.
במצב של דכדוך, תשישות, חולשת הרצון והדעת, חוסר ביטחון, ספק והלכי רוח שצוינו למעלה התבוננות או חזיה של קלפים "אדומים", כלומר כאלה שהצבע האדום בהם בולט ודומיננטי עשוי לטעון את ההילה בצבע החסר לה. ההזדהות המודעת עם הדמות הסמכותית אף היא עשויה לחזק את תחושת הדימוי העצמי ולכוון לפעולה והתנהגות ההולמת את הדימוי העצמי המועצם.
 
כתום
אצל הבודהיסטים הכתום נחשב לסמל של חכמה, אינטואיציה, ספונטניות וחיים של הרגע הזה. בתרבות שלנו אנו קוראים לסוג זה של "חכמה" "תחושת בטן", דבר השונה מתבונת השכל וההיגיון.
זהו צבעה של הצ'אקרה השנייה – צ'אקרת המין שבולטת בתשוקות המיניות, באינסטינקטים, ברגשות וביצירתיות. זהו מרכז העוצמה הרגשית והאינטואיציה הפיזית שלנו. היא מאפשרת להתקדם מעבר לביטחון שמקנים השבט, המשפחה, הקהילה, ולמגבלות שהם מציבים, ולקשור קשרים מחוצה להם ולחיות בשלום עם המיניות שלנו, מאידך זו הצ'אקרה הקשורה לקשר תקין, נכון וחופשי עם הקהילה, המשפחה והשבט. זו הצ'אקרה ממנה מקבלים הדרכה רגשית (תחושות בטן). זהו מרכז העונג שלנו, קשורה לירח וליסוד המים, וקשורה לחושים ולעונג (או הכאב) שאנו  חווים דרכם. כשהצ'אקרה מאוזנת האדם חווה חיוניות, התרגשות ומרץ, הוא יצירתי בכל תחומי החיים החל מפריון ולידה וכלה במערכות יחסים, מלאכת כפיים, הגיית רעיונות וכתיבה, אומנות וכד'. מרכז זה מספק לנו אנרגיה לממש את מה שאנו משתוקקים אליו.
כשצ'אקרה זו אינה מאוזנת הדבר בא לידי ביטוי בחוסר או העדר הצבע הכתום בהילה והאדם חווה רגשות אשם בגלל תשוקות מיניות, נטול חיוניות ויעילות בעבודה, היצירתיות נחסמת. עודף של כתום עשוי לגרום לשאפתנות יתר, מניפולטיביות, אובססיות מיניות, פעלתנות יתר (צבע הכתום קלף השטן).
הכתום הוא שילוב של צבע צ'אקרת הבסיס (אדום) וצ'אקרת מקלעת השמש (צהוב) ובתפקוד נכון יש בה איזון בין שלווה לאנרגיה.
הקלפים שמופיע בהם הצבע הכתום משדרים כוח, חיות, פריון, מיניות, שמחה.
בקלף 3 גביעים מופיע הכתום (כמעט אדום) באופן בולט. קלפים אחרים בהם מופיע הכתום במינון מצומצם הם השוטה, הקיסרית ואפילו 5 מטבעות – צבע המלמד על כוח החיים הטמון גם ברגעי מחסור, כוח שיש לזהותו ולהתחזק בו. הצבע הכתום שולט במחצית התחתונה של קלף הכוח – קלף טוב וחזק למדיטציה והחזיה התחברות לעוצמת החיוניות של הצבע הכתום ודמוי האריה כדי להטען בכוח החיות של הטבע היצרי ולהקשיב לאינסטינקט המכוון לצורך האמיתי שהרצון והתבונה נתנו לו כוון ויוציאו אותו לפועל. הציור של אריה מלך החיות והצבע יחד יוצרים איכות אנרגטית יוצאת דופן, שילוב של עוצמה יצרית עם כוח ושליטה שהיא המקור ליצירה של ממש.
הדגל בקלף השמש גם הוא כתום עז (כתום אדום). גם כאן השילוב בין הסמל (דגל) לבין צבע (כתום-אדום) מעורר תחושה של חופש, תנועה, כוח, יצירה, שמחה וספונטניות.
התבוננות בקלפים שהצבע הכתום בהם דומיננטי יחד עם הפנמת הסמל (דגל, אריה, נערה מחוללת וכד') מושפעת מן התדר של הגל של הצבע הכתום, מה שעשוי לטעון את ההילה שלנו בצבע החסר ולשפר במידה מסוימת את התחושות השליליות הפוקדות אותנו בעקבות כך.
 
צהוב
הצהוב הוא צבעה של הצ'אקרה השלישית – מקלעת השמש. מקומה מן הטבור ומעלה. זהו מרכז הכוח האישי שלנו, מקום הרצון והאגו. מן המקום הזה אנו יוצרים קשר פעיל עם העולם שמחוצה לנו. הצהוב והזהב היו קשורים מתמיד בסמלים אלוהים של בריאה, זהו גם  צבע המסמל רגשות גבוהים (מעבר לאינסטינקטים).
זו הצ'אקרה הקשורה לעצמה האישית, קשורה בשמש למזל אריה. מרכז אנרגיה זו מאפשר לנו לקדם את מימוש שאיפותנו ולנוע לעבר מטרותנו. כאן נוצרים מחשבות ודעות, האנרגיה הצהובה מפעילה את שכלנו שקובע החלטות וממריצה לקחת סיכונים לשם פיתוח יחסים עם הסביבה. האנרגיה הצהובה משפיעה על הערכה עצמית ומעודדת אותה.
הצהוב מסמל את אור השמש וכוחה וכן עליזות ושובבות. המקבילה המוזיקלית שלה על פי תורת הצבע של קנדינסקי היא החצוצרה. קנדינסקי רואה בו צבע ארצי חומרי, צבע עם תכונות אקסצנטריות. רודולף שטיינר רואה בצבע הצהוב את צבע המחשבה והאינטלקט. אצל התיאוסופים – הצהוב סימל תבונה, ואצל היוונים – נעורים בנצרות – צהוב וזהב – סמל לטוב המוחלט.
תפקידה של הצ'אקרה השלישית היא אם כן למנוע בזבוז אנרגיה, או לעצור אנרגיה מיותרת. צבע צהוב הוא נקודת חלוקה של אנרגיה רגשית על-כן הצבע הצהוב יכול לסמל גם פרוד, קנאה, אי-שקט, רוגז או ביקורתיות.
חוסר באנרגיה צהובה עשוי להביא לדיכאון ודכדוך, חוסר בטחון, חשש להיות לבד, קנאה, חשדנות, בקורת עצמית, שיפוטיות יתר, חיפוש אושר, וכחנות, פרפקציוניזם, שכלתניות יתר, תלותיות.
הצבע הצהוב הוא מן הבולטים בקלפי הטארוט, לרוב מופיע כרקע לקלף הכוח, הקוסם, מלכת המטבעות (3 מטות 4 מטות), אבל הוא דומיננטי גם בקלף השמש ואחרים, התמקדות בקלפים בהם מופיע הצהוב יחד עם הפנמת הסמל בקלף ברגעים של חולשת הדעת, עצבות, דכדוך, ביקורתיות, תחושה של חוסר ביטחון וכד' יתרום לטעינת ההילה באנרגיה צהובה מרפאה ומחזקת וישפר את מצב הרוח, יגביר את תחושת השמחה, כוח הרצון והנכונות לנהל אינטראקציה עם הסביבה.
 
ירוק
צבעה של הצ'אקרה הרביעית – צ'אקרת הלב, הצ'אקרה האמצעית בין 3 התחתונות לבין 3 העליונות, בעוד השלוש הראשונות שייכות לתחומי ההישרדות, האינסטינקט הרצון והאגו וקשורות לרמות שונות של קיום פיזי, שלוש העליונות משתייכות יותר לתחום הביטוי העצמי האינטואיטיבי והרוחניות של ההוויה האנושית.
צ'אקרת הלב ממוקמת בין הרובד התחתון (הארצי) לרובד העליון (הרוחני אינטואיטיבי).
מאז ומתמיד סימל הצבע הירוק התחדשות ופריחה. זהו צבע הצמיחה והריפוי, ההתרחבות, האביב והנעורים, ויחד עם זאת גם סימל חוסר ניסיון וחוסר בשלות (בוסר). צ'אקרה זו קשורה לכוכב וונוס (אלת האהבה), למזל שור ומאזנים וליסוד האוויר. כשהצ'אקרה מאוזנת אנו חשים אהובים, בטוחים, בנויים לאהבה, נותנים אמון ומסוגלים לאהוב ללא תמורה, פתוחים לקבל מתוך אמון וחדורים אהבה עצמית לא אנוכית.
כשהצ'אקרה אינה מאוזנת יש תחושת קיפוח, בדידות, פחד מנטישה, האדם נעשה רגשי, תובעני, אינו מסוגל לבקש עזרה, קמצן בנתינה, חשדן, חסר אמון בזולת ובמצבים, נתון למצבי רוח, כעס וחרדה.
בכוחו של הצבע הירוק להרגיע את מערכת העצבים. בקלפים מופיע הצבע הירוק כרקע לקלף הקיסרית. הקלפים אחרים הוא אחד מצבעי הגן, הצמחיה המעטרת את הקלף. גם אם הצבע אינו מכסה שטחים רחבים של הקלף התמקדות בו והסמל אליו הוא חובר עשוי לעורר את הדמיון ולסייע לתודעה להפליג למרחבים של פריחה, שגשוג, שקט ומרחב המעורר תחושות חיוביות בכל מה שקשור לטבע, צמיחה, התחדשות, פריחה ויחסי גומלין של אהבה, נתינה וקבלה חדורי אמון, נטולי כאב.
תמונת דמיון כזו בהשראת הקלפים בהם מופיע הצבע הירוק טוענת את גוף ההילה באנרגיה ירוקה מרפאה ומטיבה לגוף ולנפש.
 
כחול
צבעה של הצ'אקרה החמישית – צ'אקרת הגרון, צ'אקרת הביטוי העצמי קשורה למיתרי הקול, בלוטת התריס והריאות, זהו מרכז התקשורת עם העצמי ועם הזולת. הידע והחכמה, קשורה בכוכב צדק (יופיטר) מזל תאומים ובתולה ויסוד האויר.
כשיש חסימה בצ'אקרה זו מרגישים קושי לבטא את עצמנו ועשוי להתבטא גם בצרידות או בעיה פיזית אחרת בגרון. זהו צבע הימים, האגמים ומקוי המים, צבע האינסוף, החלל והיקום. על-פי קנדינסקי מסמל כיסופים לטוהר, לעל-חושי.
כשצבע זה חסר בהילה הדבר יכול לגרום לדיבור מהיר ולא ברור. קול חלש, אובדן קול, דיבור איטי, תקשורת לא עקבית, פטפטנות וכד'.
שניים מן הקלפים בהם בולט הצבע הכחול הם קלף הכוהנת והמרכבה, האחד מדבר על ידע נסתר, אינטואיטיבי ועל הלא-מודע והאחר על תנועה שנחסמה, קלפים אחרים בם מופיע הצבע הכחול הם הגלגל, התלוי, מלך החרבות, מלכת החרבות, אביר הגביעים, 2 חרבות, העולם ורבים אחרים.
ההתמקדות בצבע הכחול יכול לאזן תחושות של כעס, תוקפנות, אגרסיביות ודומיהן (תחושות הנגרמות בשל עודף של צבע אדום או כתום).
התמקדות בצבע הכחול "מצנן" להט שאינו במקומו, מרגיע, מאזן, על כן רצוי לעשות בו שימוש במצבים רגשיים כאלה שהוזכרו. כשהצלחנו להרגיע את סערת הנפש יש באפשרותנו לחשוב, להחליט ולפעול מתוך שיקול דעת נכון יותר, להפעיל משמעת עצמית ולהיות פנוי מבחינה רגשית ומנטאלית לתכנון אסטרטגיה נכונה אשר תקדם אותנו למטרות הנכונות מן הסיבות הנכונות.
 
סגול
הצבע הסגול, אחד הצבעים שכל התרבויות ייחסו לו איכויות רוחניות גבוהות במיוחד. סמל אחדות, רוחניות, על-חושיות, חיים רוחניים, אציליים.
נמצאת בין 2 העיניים, בבסיס המצח, אחראית על המערכת האנדוקרינית, עין שמאל, אוזניים ומערכת החושים.
הצ'אקרה אחראית על תחושה של שלמות ואחדות עם היקום ועם עצמנו. צבע המצביע על הגנה רוחנית ומודעות גבוהה. הסגול הוא שילוב בין האדום המוחצן והכחול המופנם. זהו צבעה של הגלימה של הדמות בקלף הצדק, המסמלת גם צדק קוסמי שמקורו בהרמוניה קוסמית ובסדר הקיים ביקום בבריאה ובחיים. הרמוניה וצדק שאינם נתפסים במודעות המוגבלת של היצור האנושי וחושיו הפיזיים.
זהו צבע המעורר תהודה רוחנית מיסטית. אינטואיציה, תבונה וריחוק מאפשרים לאנרגיה זו לפתוח את המעבר בין המודע ללא מודע. זו אנרגיה המאפשרת לנו לקלוט את המשמעות הסמלית של כל מה שאנו חווים או מתנסים.
כשאנרגיה זו נמצאת בחוסר יש נטייה ללקות בחוסר משמעת, רגישות יתר, פחד מהצלחה ובלתי מודעים למה שקורה מסביב, נטייה לא להיות מחוברים לעצמנו.
הצבע הסגול אינו שכיח בקלפים. הוא מופיע בקלף העולם, הצדק, האוהבים, ובנער החרבות. למרות מיעוט הצבע הרוחני הזה בקלפים ניתן להתמקד בו, לשאוב את התדר האנרגטי של הצבע ובנוסף להיעזר באבן האמטיס הסגולה המותאמת בתדריה ובצבעה את אלה של צ'אקרת העין השלישית והאנרגיה הסגולה שלה.
 
לבן
הצבע של הטוהר המוחלט. הצבע שהוא אי צבע, בו נבלעים ונטמעים כל הצבעים. צבע המסמל אמת, קדושה, מוחלטות, אינסוף, בתולין, שלמות. צבע המסמל את האלוהי.
הצבע של צ'אקרת הכתר, הצ'אקרה השביעית הממוקמת בקודקוד בעלת גלים אלקטרומגנטיים לבנים. זהו מרכז חיי הרוח שלנו. כשמרכז אנרגטי זה פתוח אנו מאוחדים עם כוח החיים ועם חיי הרוח שלנו.
צ'אקרה זו ידועה גם בשם צ'אקרת הלוטוס בעל אלף עלי הכותרת (אלף מסמל את האינסוף), קשורה בירח, במזל סרטן, באנרגיה קוסמית.
כשצ'אקרה זו מאוזנת אנו חווים תחושת קשר עם האינסוף ונהנים מהבנת מהותנו הרוחנית ומרגישים קשר עם כל היצורים החיים ועם ההוויה כולה.
כמו כן מתאפשרת עמדה חיובית כלפי כל מה שקורה לנו.
כשהצ'אקרה אינה מאוזנת חשים תחושה של בלבול, ריחוף, פרנויה, ניתוק מהמציאות, הפרעות בשינה.
הצבע הלבן נוכח בקלפים אחדים (הקוסם, שמש, מוות ואחרים) בכל מקום שהצבע הלבן מופיע הוא בא להדגיש את הטוהר, השלמות, האחדות ואינסוף של טבע הפעולה.
זהו צבע של התרחבות וקדושה רוחנית ואת היקום כמרחב המזמן לנו אינסוף התנסויות ואפשרויות של שיעורים ולמידה הפותחים שער לעולם חדש המחכה לנו אם רק ניתן אמון
ביכולתנו לחבור למה שנפתח לנו, לבוא אליו בלב שלם טהור, נטול ספקות ומלא אמון.
התמקדות בצבע הלבן מרגיע, מרוקן את המוח ממחשבות ופותח את התודעה לתודעת האינסוף.

ליצירת קשר עם אילנה הראל.

 

 

האתר של אילנה הראל – יעוץ והכוונה בקלפי הטארוט. בעלת BA בפילוסופיה, ספרות וחינוך וקורס אוניברסיטאי למטפלים בשיטות רוחניות
הוליסטיות. מתאים לכל אחד, לטיפוח מודעות עצמית, התמודדות עם קושי, פתרון קונפליקטים, זיהוי חסימות ואפשרויות בתחום הזוגי, עבודה,
לימודים, הורות, מקצוע וקבלת החלטות. בדרך עבודתי אני מכוונת למפגש עם הרבדים העמוקים של העצמי וגילוי הפוטנציאל האישי.
* מנחה קורסים וסדנאות חוויתים למתחילים ולמתקדמים להכרה עצמית מעמיקה ועזרה לאחרים. הקורסים מתקיימים במסגרת מצומצמת,
קפה ועוגה. אילנה הראל מחברת הספרים: צבע אור וריח הדרים, פיית המשקפים, מסע הגיבור בקלפי הטארוט ,מיתוס ומיתולוגיה בקלפי הטארוט
קלפי הטארוט ועולם האגדות, עולם הסמלים של קלפי הטארוט, מודעות הדמיה ויצירתיות בעזרת קלפי הטארוט, השד, הדרקון והארץ הירוקה
ניתן לרכוש אצל אילנה את הספרים ליחידים וקבוצות בהנחה.
פרופיל מקצועי ואישי באלטרנטיב-לי

 


אם הגעת לאתר זה אולי יעניין אותך גם: בריאות רפואה משלימה רוחניות כלים לחיים טובים מיסטיקה

שתף בפייסבוק שלח לטוויטר שלח למייספייס Digg הוסף למועדפים בחשבון הגוגל שלך