שרי איורוודה ויוגה סנטר
יוגה תרפיה
 

 
   יוגה תראפיה -  ריפוי דרך ההכרה 

   כשהולכים ומעמיקים בהבנת היוגה והאיורוודה אנו מוצאים גישות דומות ואף משלימות
   (אחת את השנייה) כלפי Swastha (בריאות) ו- Cikitsa (ריפוי).
   לפי היוגה, Moodha-Kchipta (מצב תודעה מעורער) או כל Klesha (גירוי  פנימי / חיצוני
   שלילי) יוצר Vikchepa (הפרעה גופנית-נפשית) המביאה ל – Dukha-Daurmanasya
   (מצב מחפיר של ייסורים גופניים), ואף משפיעה על Swasa Praswasa (זרימת הפרנה)
   המתגלה כ – Vyadhi (מחוץ למסלולה).
   עובדה מופלאה זו מתוארת בצורה יפיפייה בסוטרה 31 של הפרק הראשון ביוגה סוטרה
   של פטנג'לי.

   תוך כדי תרגול של השלבים השונים ביוגה, המתרגל יוצר Nirudhi (מצב תודעתי טרנסנדנטלי)
   המוביל ל – Samadhi (הגעה למצב שלם), samadhi הוא מצב תודעה המשלב הומיאוסטזיס
   (מאזן תפקודי מתמשך)  ואיזון פסיכו- פיזי זהו מצב בו האדם חוזר לצורתו המקורית (Swaroop),
   רק אז הוא באמת Swastha.

   סבי, Vaidhya Munalal Verma, יוגי מהולל ורופא איורוודי מסור, התנסה בעבודתו בקליניקה
   בהצלחה רבה בגישות היוגה והאיורוודה במשך שנים, דבר אשר היווה בסיס חיוני להבנתי את
   הנושא בהמשך דרכי.

   בכדי להביא למציאות Samadhi ו – Swastha מצאתי גישה מעמיקה המשלבת את היוגה
   והאיורוודה, המורכבת מארבעה צעדים מקיפים:

   1. שימוש בידע הנכון (Vidhya) להבנת הנפש האנושית בצורה מעמיקה בכדי לפתח גישות
       פסיכולוגיות הולמות. ידע ודי זה חושף כי אנו לא רק מכונות חומריות המורכבות מתהליכים
       ביו-כימיים, או קורבנות פסיכולוגיים של תנאים סוציולוגיים / דתיים מסוימים, אלא אנחנו
       ישויות בעלות הכרה, אשר מסוגלות להגיע לרמת מודעות המתעלה מעל ומעבר לאישיות
       הצרה, האגואיסטית והמוגבלת שלנו, להתעלות לרמה בה אנו יכולים לחוות מרחב גודל
       עצום של הישות האמיתית שלנו, אשר נמצאת מעבר לסבל וכאב.
       בכדי לתת תמונה שלמה ומקיפה של נפש האדם ובשביל להוציא אותנו מהחומריות של
       המאיה, ידע וודי זה מתאר כיצד כל ישות אנושית מורכבת בעצם משבעה גופים שונים
       הכוללים בתוכם את הגוף הפיזי והגוף הנפשי. גופים אלו פועלים יחד בהרמוניה על מנת
       לתחזק את האורגניזם.
       כשאנו מסוגלים לקלף שכבות גופניות העוטות על נשמתנו אז אנו נחשפים ל-Raga
       (היקשרות שגויה למאיה), שהיא אחת הסיבות העיקריות ל– Roga (מחלה) המטופלת
       ע"י Abhyas (תרגול קבוע ללא התניות) ו– Vairagya (חיים מודעים).


    2. רענון המערכת העצבית-שרירית והמערכת העצבית של בלוטות ההפרשה הפנימיות,
        דרך תרגול זה או אחר של יוגה, המשפר את חיסון הגוף והנפש.
        כיום, מקובל בקרב רוב הקהילות הרפואיות העוסקות במדע גוף/נפש כי, התורות המזרחיות
        הקדומות: יוגה, איורוודה וטנטרה ידועות לאדם מאז ומעולם כדרכי ריפוי הגוף והנפש.
        תורות אלו תיארו בצורה פשוטה ויפה כיצד כל טראומה רגשית או מנטאלית מצטברת
        והופכת לפלונטר על האיברים החיוניים השונים ו/או על מערכות השלד- עצבים-שרירים,
        אשר משפיעות במידה רבה על היציבה שלנו (ועל הצורה בה אנו מחזיקים את גופנו..)
        כשהיציבה מעוותת אז הפרנה לא יכולה לנוע באופן חופשי ב– Nadi (ערוצי הפרנה),
        עיוות כזה ביציבה ניתן לתקן בעזרת אסאנות או כל תרגול יוגי אחר.

     3. Swastha Vrata – משטר בריאות איורוודי (או אורח חיים בריא ודיאטה סאטווית שלמה),
         המעודד את התהליך הטבעי של ניקוי רעלים מהגוף, והימנעות מדיכוי דחפים טבעיים.
         משטר הבריאות ואורח החיים האיורוודי מבין ועוקב אחר הקצב הביולוגי הטבעי של האדם
         ומתאים אותו לקצב הקוסמי, משום שבסופו של דבר האישיות שלנו עשויה מארבעה דברים:
         מה ואיך אנו אוכלים (Ahar), איך אנו מעבירים את זמננו (Vihar), מה אנו חושבים (Vichar),
         ואיך אנו מתקשרים אחד עם השני (Achar).

     4. תרגולים יוגיים מיוחדים להסדרת ה- panchavayu (חמישה סוגים של האנרגיה החיונית
         העיקרית או Sub Vata Dosha).
         כל תרגולי היוגה כמו האסאנות, פראניימה, בנדהות, מודרה וקריה קשורים לאחת או יותר
         מה– Panchavayu  ומווסתים את זרימת הפרנה.
         לפי האיורוודה, כל מחלה או אי-נוחות היא תוצאה של אחת או יותר מה- Panchavayu 
         הסוטה ממסלולה (Viyadhi).
         איורוודה היא כלי לאיתור Vayu שיצאה מאיזונה ויוגה היא אמצעי תרפויטי מעולה להחזירה
         לאיזון.

   בזמן שהייתי ולימודיי במכון המחקר המדעי והספרותי הידוע ליוגה, Kaivalyadhama, India
   התוודעתי לעובדה מאוד מעשית המשלבת יוגה ואיורוודה, לאבחון וריפוי ה– Panchavayu.
   איורוודה מתארת באלגנטיות את ה– Panchavayu כ– Sub Vata Dosha ויש תיאור מפורט
   כיצד לאבחן את ה– Dusti (איזון מופר), אבל הטיפול הוא בעיקר ברמה הפיזית הגסה.
   מאידך, ביוגה אין תיאור ברור על דרכי אבחון של ה– Panchavayu אבל כל ההאטה יוגה היא
   משחק מעמיק ומעודן של חמש אנרגיות החיים הללו.

   למעשה, ביוגה כל תנועה או שינוי מתבקש כמו התעוררות קונדליני,  פתיחה של צ'אקרה או ביצוע
   כל אסנה פשוטה לא יכולים להתקיים בלי לערב את ה– Panchvayu.
   לדוגמא, Udan Vayu

   במצב של חוסר איזון יכולה לגרום לשיעול, הקאה או בעיה ברפלקסים ברמה הפיזית, פסיכולוגית
   או רגשית, דבר שיכול ליצור ליקוי בהבעה עצמית, חוסר בהתלהבות או שחצנות – בעיות הנוגעות
   לצ'אקרת הלב והגרון.

   חוסר האיזון ב – Udana יכול להיות מאובחן ע"י שיטות אבחון איורוודיות ויכול להסתדר עם
   תרגולים יוגים המדגישים את ה – Udanvayu: תנוחות כמו Bhujangasana, בנדה כמו
   Uddiyanabanda, מודרה כמו Viparit Karani וקריה כמו Kapalabhati.

   ארבעת הצעדים הללו המהווים את עיקר היוגה-תראפיה, אינם עוסקים  בריפוי מחלות בלבד אלא
   גם מיועדים להוות סאדהנה  להפנמת היוגה בצורה מעמיקה, המספקת את הכלים הנכונים
   להשגת המטרה האולטימטיבית של היוגה - Samadhi.


   ד"ר סווארופ ורמה
   רופא איורוודי  

 


   יצירת קשר וייעוץ אישי עם ורמה בהגון.
 
 

שרי איורוודה ויוגה סנטר הוא מרכז לטיפול ולימוד איורוודה ויוגה. המרכז הוקם ומנוהל ע"י בהגוואן
סוורופ ורמה, שנולד בהודו וגדל במשפחה של יוגים ומרפאים איורוודיים. ורמה, שהתמחה באיורוודה,
יוגה וטנטרה, מטפל ומלמד איורוודה ויוגה בארץ ובעולם שנים רבות. המרכז מציע מגוון קורסי
הסמכה, שיעורים שנתיים, סדנאות, ייעוצים וטיפולים במגוון נושאים, ביניהם – איורוודה, יוגה,
יוגה תרפיה, תזונה ואורח חיים, בישול איורוודי, עיסוי איורוודי ועוד... הלימודים באווירה ביתית
נעימה, ובמקום שפע חניה.
פרופיל מקצועי ואישי בפורטל אלטרנטיב-לי

 



אם הגעת לאתר זה אולי יעניין אותך גם: בריאות רפואה משלימה רוחניות כלים לחיים טובים מיסטיקה

שתף עם חברים, שלח למייל, קבל חוות דעת ועוד

שתף בפייסבוק שלח לטוויטר שלח למייספייס Digg הוסף למועדפים בחשבון הגוגל שלך